The integration of artificial intelligence (AI) in online language tutoring has significant implications for both educators and students. This study explores how AI technologies, including Natural Language Processing (NLP), Machine Learning (ML), and adaptive learning systems, can contribute to personalizing language learning. Through AI, the focus can shift from traditional teaching methods to more creative and interactive approaches, fostering greater student engagement and more effective learning. Additionally, AI-powered platforms make language learning more accessible and efficient, leading to measurable improvements in students' skills and retention of learned material. The possibilities offered by AI in language learning promote data-driven approaches that account for individual student needs and enable monitoring and adaptation based on performance, allowing for timely interventions. The contribution considers several experiences involving the introduction of AI-based tools for language learning and experiments that have highlighted their potential in both written and oral production among L2/FL learners, including a case study conducted at the University for Foreigners of Perugia
L'integrazione dell'intelligenza artificiale (IA) nel tutoraggio linguistico online presenta implicazioni significative sia per i docenti che per gli studenti. Questo studio esplora come le tecnologie IA, tra cui il Natural Language Processing (NLP), il Machine Learning (ML) e i sistemi di apprendimento adattivo possano contribuire a personalizzare l’apprendimento linguistico. Grazie all'IA, il focus dall'insegnamento tradizionale può orientarsi verso metodi didattici più creativi e interattivi, favorendo un maggiore coinvolgimento degli studenti e un apprendimento più efficace. Inoltre, le piattaforme basate su IA rendono l'apprendimento linguistico più accessibile ed efficiente, portando a miglioramenti misurabili in termini di competenze e ritenzione di quanto appreso da parte degli studenti. Le possibilità offerte dall’IA nell’apprendimento linguistico promuovono approcci basati sui dati che tengono conto delle specificità individuali degli studenti e rendono possibile il monitoraggio e l’adattamento in base alle performance, permettendo interventi tempestivi. Il contributo prende in considerazione alcune esperienze di introduzione di strumenti basati sull’IA per l'apprendimento linguistico e alcune sperimentazioni che ne hanno evidenziato il potenziale sia nella produzione scritta che orale degli apprendenti della L2/LS, includendo uno studio di caso condotto presso l'Università per Stranieri di Perugia.
Dagli algoritmi alle competenze linguistiche: il ruolo dell’intelligenza artificiale nell’educazione linguistica online
Letizia Cinganotto
;Talia Sbardella
;Giorgia Montanucci
2024-01-01
Abstract
The integration of artificial intelligence (AI) in online language tutoring has significant implications for both educators and students. This study explores how AI technologies, including Natural Language Processing (NLP), Machine Learning (ML), and adaptive learning systems, can contribute to personalizing language learning. Through AI, the focus can shift from traditional teaching methods to more creative and interactive approaches, fostering greater student engagement and more effective learning. Additionally, AI-powered platforms make language learning more accessible and efficient, leading to measurable improvements in students' skills and retention of learned material. The possibilities offered by AI in language learning promote data-driven approaches that account for individual student needs and enable monitoring and adaptation based on performance, allowing for timely interventions. The contribution considers several experiences involving the introduction of AI-based tools for language learning and experiments that have highlighted their potential in both written and oral production among L2/FL learners, including a case study conducted at the University for Foreigners of PerugiaFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
JLTT 2024.pdf
accesso aperto
Descrizione: Dagli algoritmi alle competenze linguistiche: il ruolo dell’intelligenza artificiale nell’educazione linguistica online
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
394.41 kB
Formato
Adobe PDF
|
394.41 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.