The paper aims to elicit reflections on CLIL teacher professional development, usingthe main European frameworks as starting points as well as the profiles for CLILteacher education. We take into account the wide range of competencies and literaciesa CLIL teacher is supposed to develop to meet 21st century challenges. Withreference to recent studies in the literature, inputs and models for quality teachertraining are provided. Moreover, some data collected by the authors, with regardto teachers’ beliefs and training needs will be presented. In particular, the teachers’perceptions on the impact of peer observation and microteaching on professionaldevelopment will be reported through the teachers’ voice.
Il contributo focalizza l’attenzione sullo sviluppo professionale degli insegnanti CLIL, sullo sfondo dei principali quadri e profili di competenza definiti alivello europeo e in considerazione dell’ampia gamma di competenze e literaciesche un insegnante CLIL è chiamato a sviluppare per affrontare le sfide del XXI secolo.Con riferimento ai più recenti studi di settore, il contributo intende fornireinput e modelli per una formazione CLIL di qualità. Inoltre, vengono presentati alcuni dati raccolti dagli autori, in relazione alle percezioni e ai bisogni formativi dei docenti CLIL. Particolare attenzione è dedicata a alcune esperienze di peer observation e micro teaching che vengono riportate e commentate attraverso la voce degli insegnanti stessi, come testimonianza dell’impatto che queste strategie possono avere sullo sviluppo professionale di un docente CLIL.
Quality professional development for the 21st century CLIL teacher
Cinganotto L;
2018-01-01
Abstract
The paper aims to elicit reflections on CLIL teacher professional development, usingthe main European frameworks as starting points as well as the profiles for CLILteacher education. We take into account the wide range of competencies and literaciesa CLIL teacher is supposed to develop to meet 21st century challenges. Withreference to recent studies in the literature, inputs and models for quality teachertraining are provided. Moreover, some data collected by the authors, with regardto teachers’ beliefs and training needs will be presented. In particular, the teachers’perceptions on the impact of peer observation and microteaching on professionaldevelopment will be reported through the teachers’ voice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
03.RILA.2-3.2018-CINGANOTTO-CUCCURULLO-VANDECRAEN.pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso chiuso
Dimensione
2.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.04 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.