messaggi istantanei on line; italiano digitato; apprendimento e insegnamento dell'italiano L2/LS; formazione docenti

Scambi di messaggi istantanei in contesto di formazione: tratti di indagine linguistica

Malagnini F.;Ferroni R.
2024-01-01

Abstract

messaggi istantanei on line; italiano digitato; apprendimento e insegnamento dell'italiano L2/LS; formazione docenti
2024
online instant messages; typed Italian; learning/teaching Italian L2/LS; teacher training
The contribution analyses a corpus of online instant messages between a group of trainee teachers and L2/LS learners of Italian during a vocational master course. The analysis focuses on the main linguistic traits (orthographic, morphosyntactic, textual and lexical) of texts taken from three WhatsApp chats and shows that, despite the immediacy of the messages, the learners write trying to limit the marked traits of typed writing and trying to improve the linguistic forms of the target language they have not yet fully learned. The corpus shows that the texts written by trainee teachers and L2/LS learners of Italian, although written on digital media, try to overcome the typical traits of typed writing because they are produced in a professional context.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Malagnini_2023_con Ferroni_Scambi di messaggi istantanei_Mosaic.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Copyright dell'editore
Dimensione 748.45 kB
Formato Adobe PDF
748.45 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12071/47008
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact