This essay examines the Raccolta d’orazioni e rime di diversi (1589) for the death of Cardinal Alessandro Farnese, a trilingual collection of prose and verse (Latin, Italian and, to a lesser extent, Spanish) published in Rome by Francesco Coattini shortly after the cardinal’s funeral. The first part focuses on the structure of the Raccolta, its preparatory stages and the identities of the contributors: among them there are prestigious poets, such as Torquato Tasso, as well as minor and unknown ones. In the second part, I try to show how the anthology presents itself as a double of the funerary apparatus set up for the celebrations through some widespread architectural metaphors. Finally, I analyse some recurring themes and the forms through which praise and eulogy are delivered.
Il contributo esamina la Raccolta d’orazioni e rime di diversi (1589) per la morte del cardinale Alessandro Farnese, miscellanea di prose e versi in tre lingue (latino, italiano e, in misura minoritaria, spagnolo) pubblicata a Roma da Francesco Coattini a ridosso delle esequie del cardinale. La prima parte del saggio analizza la struttura della Raccolta, tentando di chiarire l’organizzazione interna dei testi anche in rapporto alle fasi di allestimento e offrire una fisionomia complessiva dei partecipanti, che comprendono letterati di prestigio, come Torquato Tasso, minimi e ignoti. Nella seconda parte mi propongo di evidenziare come la silloge si offra come una replica testuale dell’apparato funerario allestito per le esequie attraverso alcune metafore architettoniche diffuse. Infine mi soffermo su alcuni temi ricorrenti e sull’elaborazione artificiosa dell’encomio e del discorso epicedico.
Lodare piangendo: la Raccolta d’orazioni e rime di diversi per la morte del cardinale Alessandro Farnese (1589)
Catapano, Paolina
2024-01-01
Abstract
This essay examines the Raccolta d’orazioni e rime di diversi (1589) for the death of Cardinal Alessandro Farnese, a trilingual collection of prose and verse (Latin, Italian and, to a lesser extent, Spanish) published in Rome by Francesco Coattini shortly after the cardinal’s funeral. The first part focuses on the structure of the Raccolta, its preparatory stages and the identities of the contributors: among them there are prestigious poets, such as Torquato Tasso, as well as minor and unknown ones. In the second part, I try to show how the anthology presents itself as a double of the funerary apparatus set up for the celebrations through some widespread architectural metaphors. Finally, I analyse some recurring themes and the forms through which praise and eulogy are delivered.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Catapano - Lodare piangendo (ASSN).pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
171.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
171.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.