The doctoral thesis aimed to explore the methods of the university communication in the international context, especially in relation to the digital dimension. In particular, the research aimed to investigate the possibility of applying the Intercultural Design model in relation to the attraction of foreign students, also in order to allow the internationalization objectives of a University to be achieved, through the use of an effective, efficient and ethical communication. The intercultural analysis is strictly connected to the communicative and organizational dimensions: without this last dimension, in fact, a production of country-oriented contents based exclusively on graphic design elements would be destined not to achieve the objectives of effectiveness and efficiency which are the core of the administrative activity of an University. The case studies analyzed (the Swedish university system and the University for Foreigners of Perugia) demonstrate the interdisciplinary nature of the research work, as the administrative dimension of the process is the base of the strategic choices of a University and inevitably conditions them. In turn, strategic choices contribute to generating the fabric on which the communicative and intercultural spheres are grafted and unfolded. These three sides all contribute, in equal measure, to generate the analysis framework. The theoretical models of Intercultural Design envisage a correspondence between cultural dimensions of specific countries of origin and website design elements, a correspondence demonstrated by literature, sector studies and scientific evidence. This research demonstrates that there is a correlation between the culture of a people and the design of the webpages of specific countries and this factor implies that web users have expectations in graphic and interaction terms which are, in fact, linked to their origin cultural. The research starts from the assumption that intercultural communication models could also be applied in the sector of digital communication towards the international users of an University. However, the application of an Intercultural Design model in the university context cannot ignore a more complex strategic model of international communication which provides for the right balance between visual design elements of a website and information contents that must be present in the pages of an international university designed for foreign students who intend to enroll. The country-oriented 'Between' digital communication model proposed as outcome of the research intends to represent an innovative, inclusive, but also effective and efficient digital communication model and a starting point for the application of cultural factors to the institutional communication, in particularly in the digital field.

La tesi di dottorato ha inteso esplorare le modalità di comunicazione universitaria in ambito internazionale, soprattutto in relazione alla dimensione digitale. In particolare, la ricerca si è posta l’obiettivo di indagare sulla possibilità di applicare il modello di Intercultural Design in relazione all’attrazione di studenti stranieri, anche al fine di consentire di raggiungere gli obiettivi di internazionalizzazione di un Ateneo, attraverso l’utilizzo di una comunicazione efficace, efficiente ed etica. L’analisi in chiave interculturale è strettamente connessa alla dimensione comunicativa e a quella organizzativa: senza quest’ultima dimensione, infatti, una produzione di contenuti country-oriented basata esclusivamente su elementi di design grafico sarebbe destinata a non raggiungere gli obiettivi di efficacia ed efficienza che sono alla base dell’attività amministrativa di un Ateneo. I casi di studio analizzati (sistema universitario svedese e Università per Stranieri di Perugia) dimostrano la natura interdisciplinare del lavoro di ricerca, in quanto la dimensione del processo di natura amministrativa è alla base delle scelte strategiche di un Ateneo e le condiziona inevitabilmente. A loro volta, le scelte strategiche contribuiscono a generare il tessuto su cui si innestano e si esplicano le sfere comunicative e interculturali. Questi tre versanti contribuiscono tutti, in egual misura, a generare il quadro di analisi. I modelli teorici dell’Intercultural Design prevedono una corrispondenza tra dimensioni culturali di specifici Paesi di provenienza ed elementi di design di siti web, corrispondenza dimostrata dalla letteratura, dagli studi di settore e da evidenze scientifiche. Tali ricerche dimostrano che esiste una correlazione tra la cultura di un popolo e il design delle pagine web dei siti di specifici Paesi e questo fattore implica che gli utenti del web abbiano delle aspettative in termini grafici e di interazione che sono, appunto, legate alla provenienza culturale. La ricerca parte dall’assunto che i modelli di comunicazione interculturale potrebbero essere applicati anche nel settore della comunicazione digitale verso l’utenza internazionale di un Ateneo. Tuttavia, l'applicazione di un modello di Intercultural Design in ambito universitario non può prescindere da un più complesso modello strategico di comunicazione internazionale che preveda un giusto equilibrio tra elementi di design visivo di un sito web e contenuti informativi che devono essere presenti nelle pagine di un Ateneo internazionale destinate a studenti stranieri che intendono iscriversi. Il modello di comunicazione digitale country-oriented 'Between' che viene proposto come esito delle ricerche intende rappresentare un modello di comunicazione digitale innovativo, inclusivo, ma anche efficace ed efficiente e un punto di partenza per l'applicazione dei fattori culturali alla comunicazione istituzionale, in particolare in ambito digitale.

Between. Strategie di Intercultural Design per un Ateneo internazionale / Cundrò, Daniela. - (2022 Sep 13).

Between. Strategie di Intercultural Design per un Ateneo internazionale

Cundrò, Daniela
2022-09-13

Abstract

The doctoral thesis aimed to explore the methods of the university communication in the international context, especially in relation to the digital dimension. In particular, the research aimed to investigate the possibility of applying the Intercultural Design model in relation to the attraction of foreign students, also in order to allow the internationalization objectives of a University to be achieved, through the use of an effective, efficient and ethical communication. The intercultural analysis is strictly connected to the communicative and organizational dimensions: without this last dimension, in fact, a production of country-oriented contents based exclusively on graphic design elements would be destined not to achieve the objectives of effectiveness and efficiency which are the core of the administrative activity of an University. The case studies analyzed (the Swedish university system and the University for Foreigners of Perugia) demonstrate the interdisciplinary nature of the research work, as the administrative dimension of the process is the base of the strategic choices of a University and inevitably conditions them. In turn, strategic choices contribute to generating the fabric on which the communicative and intercultural spheres are grafted and unfolded. These three sides all contribute, in equal measure, to generate the analysis framework. The theoretical models of Intercultural Design envisage a correspondence between cultural dimensions of specific countries of origin and website design elements, a correspondence demonstrated by literature, sector studies and scientific evidence. This research demonstrates that there is a correlation between the culture of a people and the design of the webpages of specific countries and this factor implies that web users have expectations in graphic and interaction terms which are, in fact, linked to their origin cultural. The research starts from the assumption that intercultural communication models could also be applied in the sector of digital communication towards the international users of an University. However, the application of an Intercultural Design model in the university context cannot ignore a more complex strategic model of international communication which provides for the right balance between visual design elements of a website and information contents that must be present in the pages of an international university designed for foreign students who intend to enroll. The country-oriented 'Between' digital communication model proposed as outcome of the research intends to represent an innovative, inclusive, but also effective and efficient digital communication model and a starting point for the application of cultural factors to the institutional communication, in particularly in the digital field.
13-set-2022
Italiano
43
2018/2019
Processi di internazionalizzazione della comunicazione
Dottorato di ricerca in Scienze letterarie, librarie, linguistiche e della comunicazione internazionale
DIPARTIMENTO SCIENZE UMANE E SOCIALI INTERNAZIONALI
Settore SPS/07 - Sociologia Generale
Settore SPS/08 - Sociologia dei Processi Culturali e Comunicativi
Università per Stranieri di Perugia
PADUA, Donatella
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Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12071/37708
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