The long lockdown period has forced the world of education to work from home, creating inconveniences and not inconsiderable problems; at the same time, however, distance education has proved to be an opportunity to explore and exploit the many potentials of technology, engaging teachers and students in the search for creative solutions in response to contingent difficulties. An emblematic experience is presented in this case study, as representative of the vocation of some teachers to take on the role of researcher as well, starting from the concrete problems and needs of the classroom and drawing on theory to find appropriate answers, through a bottom-up process. In this specific case, the need to deliver an Italian L2 course online became an opportunity to start a systematic constructivist action-research pathway, focused on the innovative solutions that technologies can offer to improve teaching practice and enhance the cooperative and social aspects of language learning.
Il lungo periodo di lockdown ha costretto il mondo della formazione a lavorare da casa, creando disagi e problemi non indifferenti; nello stesso tempo, però, la didattica a distanza si è dimostrata un’occasione per vagliare e mettere a frutto le molteplici potenzialità della tecnologia, impegnando docenti e studenti nella ricerca di soluzioni creative, in risposta alle difficoltà contingenti. In questo studio di caso si presenta un’esperienza emblematica, in quanto rappresentativa della vocazione di alcuni insegnanti a assumere anche il ruolo di ricercatore, partendo dai problemi e dalle esigenze concrete della classe e attingendo alla teoria per trovare risposte adeguate, attraverso un processo bottom up. Nel caso specifico, la necessità di erogare in modalità online un corso di italiano L2 è diventata l’occasione per avviare un percorso sistematico di ricerca-azione di matrice costruttivista focalizzato sulle soluzioni innovative che il digitale può offrire per migliorare la prassi didattica e potenziare gli aspetti cooperativi e sociali dell’apprendimento linguistico.
‘Di necessità, virtù’: insegnamento linguistico, tecnologia e ricerca-azione al tempo del Covid-19. Uno studio di caso
Coppola Daria
2023-01-01
Abstract
The long lockdown period has forced the world of education to work from home, creating inconveniences and not inconsiderable problems; at the same time, however, distance education has proved to be an opportunity to explore and exploit the many potentials of technology, engaging teachers and students in the search for creative solutions in response to contingent difficulties. An emblematic experience is presented in this case study, as representative of the vocation of some teachers to take on the role of researcher as well, starting from the concrete problems and needs of the classroom and drawing on theory to find appropriate answers, through a bottom-up process. In this specific case, the need to deliver an Italian L2 course online became an opportunity to start a systematic constructivist action-research pathway, focused on the innovative solutions that technologies can offer to improve teaching practice and enhance the cooperative and social aspects of language learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Coppola pdf Autore.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
371.62 kB
Formato
Adobe PDF
|
371.62 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.